Over mijn stage

Tijdens mijn stage bij Total Design (TD) heb ik me op meerdere projecten en werkzaamheden gericht die zowel mijn creatieve als mijn commerciële vaardigheden hebben aangescherpt. Hieronder geef ik een overzicht van mijn belangrijkste activiteiten en hoe ik daaruit heb geleerd. Waar relevant verwijs ik kort naar de commerciële competenties waar ik aan heb gewerkt – deze licht ik op een andere pagina uitgebreider toe.

Format voor succesvolle
Hero cases

We beginnen bij een van mijn grootste doorlopende opdrachten deze stage, namelijk het ontwikkelen van een format voor het presenteren van succesvolle cases van TD. Het doel hiervan was om nieuwe leads in de Belgische markt te vergaren en potentiële klanten direct te laten zien wat de toegevoegde waarde van TD is. Ik heb hier ontzettend veel van geleerd en daar ook veel vaardigheden bij ontwikkeld.

Zelfstandig format creëren
Ik begon met enkel de copy van de schrijver en bestaande beelden van diverse cases. Er was geen bestaande stijl of structuur, dus ik heb zelf een presentatieformat bedacht dat volledig op zichzelf kan staan – zonder toelichting of gesproken tekst.

Technische oplossing
Omdat TD vooral met Keynote werkt (Mac-only), wilde ik de presentaties online beschikbaar maken voor iedereen (ook Windowsgebruikers). Ik vond een manier om de Keynotes in de browser te openen, waardoor potentiële klanten met een simpele link de presentatie kunnen bekijken.

Feedback verwerken
Ik heb het format voortdurend verfijnd op basis van feedback van mijn begeleider en collega’s. Dit vergde onder andere initiatief en communicatieve vaardigheden, omdat ik actief om input vroeg en regelmatig updates gaf.

Eindresultaat
In totaal heb ik ongeveer 10 van deze presentaties gemaakt. Het feit dat deze cases nu op een uniforme en professionele manier worden getoond, maakt het voor (potentiële) klanten eenvoudiger om de kracht van TD direct te ervaren.

Organisatie-inzicht

Een tweede grote opdracht was het opzetten van een Smoelenboek. Door een recente reorganisatie bij TD, en het feit dat er ook nog twee andere bureau’s bij TD Amsterdam zijn aangesloten (namelijk TD Cascade en TD Zuiderlicht), was er behoefte aan meer duidelijkheid over wie waarvoor verantwoordelijk is en bij wie je kan aankloppen voor hulp of samenwerking.

Om dit Smoelenboek te maken, moest ik met veel collega’s contact leggen en hun gegevens en foto’s verzamelen. Dit vereiste planning, initiatief en samenwerking, zeker omdat de interne communicatie nog niet overal op rolletjes liep.

Toegevoegde waarde
Het Smoelenboek zorgt ervoor dat collega’s elkaar snel weten te vinden, wat essentieel is voor een soepele samenwerking en verantwoordelijkheidsbesef in de organisatie.

Data-visualisatie
en employee satisfaction

Ik visualiseerde de resultaten in duidelijke grafieken en ontwierp een overtuigende presentatie. Door deze data te ordenen en te interpreteren, kon ik goed in kaart brengen waar precies de verbeterpunten liggen om de werkomstandigheden voor alle werknemers te verbeteren.

Samen met mijn begeleider heb ik een vervolgonderzoek opgezet om te achterhalen wat men graag anders zou zien aan het kantoor. Ik heb de brainstorm geleid, de vragen opgesteld en de resultaten verwerkt. Vervolgens heb ik aanbevelingen gedaan aan de directie.

Hierbij kwamen meerdere competenties kijken, zoals kritisch denken (het doorgronden van de data) en commercieel bewustzijn (als we een beter kantoor hebben, kan dat immers ook voordelen hebben voor klantbezoeken en het aantrekken van talent).

Aanbestedingen en marketing-plannen

Naast deze grotere projecten heb ik ook het marketingplan 2025 vormgegeven. Ik deed dit door een template in InDesign te ontwikkelen waarmee alle TD-documenten er eenduidig en strak uitzien. Dit template heb ik daarnaast gebruikt voor onder andere een aanbesteding voor de Vlaamse markt en andere losse documenten.

Het uitgangspunt was de bestaande merkidentiteit van TD (logo, kleuren, lettertypes) goed weer te geven. Ik verzamelde deze componenten en zorgde ervoor dat ze binnen het template automatisch klaarstonden (bijv. als stijlen in InDesign).

Door deze elementen consistent toe te passen, herkende iedereen onmiddellijk de visuele ‘handtekening’ van TD.

Ik bepaalde vaste indelingen voor de startpagina, tussenkoppen, alinea’s en eventuele visuals (bijv. waar foto’s of tabellen komen). Hierdoor wisten collega’s precies welk element waar hoorde.

Deze structuur garandeerde dat elk document er niet alleen strak en professioneel uitzag, maar ook snel te vullen was met nieuwe inhoud.

Een consistent en professioneel uiterlijk straalt betrouwbaarheid en vakmanschap uit. Potentiële klanten zien meteen dat TD niet alleen creatief is, maar ook oog heeft voor detail en kwaliteit.

Bovendien maakt een duidelijke, uniforme lay-out het makkelijker om informatie te begrijpen. Wanneer tekst en beeld steeds op dezelfde manier worden gepresenteerd, raken lezers minder snel in de war en kan de boodschap beter overkomen.

Standaard werkzaamheden en losse projecten

Tot mijn dagelijkse taken behoorde ook het opschonen en (re)designen van diverse documenten en presentaties. Dit gold bijvoorbeeld voor de tweewekelijkse agency call, waarbij het hele bedrijf betrokken is. In deze presentaties zorgde ik voor een verzorgde en visueel aantrekkelijke “spiffy” look – zoals mijn stagebegeleider het noemde.

Daarnaast hield ik me bezig met:

Beelden creëren en zoeken voor interne nieuwsbrieven en de website. Eén van mijn illustraties is zelfs op de corporate website geplaatst bij een artikel. (klik op de afbeelding om naar het artikel te gaan)

Logo-ontwerp
Ik heb dit slechts twee keer kunnen doen; ik vond het erg leuk en had graag vaker aan zo’n ontwerptraject meegedaan.

Start van een nieuwe social media-strategie
Samen met mijn begeleider en een andere collega hebben we onderzocht hoe we helemaal anders kunnen communiceren via social media. Ik heb concurrentie-analyses gemaakt en een eerste prototype voor een nieuwe aanpak ontwikkeld.

YouTube-kanaal
Het verzamelen en uploaden van videocontent en het ontwerpen van thumbnails. Dit zorgde voor een professionelere uitstraling en betere vindbaarheid op YouTube.

Kortom

Mijn stage bij Total Design was veelzijdig en leerzaam. Ik heb me gericht op zowel grote projecten als dagelijkse taken. Daarbij heb ik continu kunnen werken aan mijn commerciële competenties, zonder dat dit een kunstmatig proces voelde: het was juist verweven in alles wat ik deed. Ik heb als ik terugkijk vooral veel geleerd over “werken” en over het functioneren binnen zo’n soort organisatie. Hierdoor kijk ik met veel voldoening terug op deze tijd bij TD en ga ik vol inspiratie door naar mijn afstudeerfase waarin ik mij ga focussen op de social-media strategie. Gelukkig willen ze mij nog even houden dus is ook de aankomende stage bij TD.